Wat is onderverzekering en hoe voorkom je het?

Onderverzekering betekent dat de waarde waarvoor je woning in je brandverzekering gedekt is lager ligt dan de werkelijke waarde van je woning. Dit kan financiële gevolgen hebben bij schade. Ben je bijvoorbeeld maar voor 90% van de werkelijke waarde verzekerd? Dan zal je bij schade ook maar 90% van de vergoeding uitgekeerd krijgen. Zeker vermijden dus!

Hoe voorkom je dit? Door er steeds over te waken dat de waarde die in je woningverzekering vermeld wordt overeenstemt met de werkelijke waarde van je woning. Vaak is de waardebepaling door de brandverzekeraar gebaseerd op een evaluatierooster of op het aantal kamers van een woning. Als je een tijd na het onderschrijven van je brandverzekering iets belangrijks wijzigt aan je woning, dan moet je dit zeker melden aan je brandverzekeraar.

Geef verbouwingswerken door aan je verzekeraar

Het algemene principe is dus eenvoudig: alle belangrijke werken aan je woning, zoals het installeren van een nieuwe keuken of badkamer, of de plaatsing van zonnepanelen moet je doorgeven aan je verzekeraar. Door dergelijke werken tijdig te melden, blijft je verzekering afgestemd op de werkelijke waarde van je woning en kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. Ook als je zolder verbouwd wordt tot twee slaapkamers moet je dit zeker melden.

Welke documenten heb je nodig voor een aanpassing?

Bij het doorgeven van renovatiewerken aan je verzekeraar is het handig om de volgende documenten te verzamelen:

  • facturen van de uitgevoerde werken
  • foto’s van de renovatie.

Op die manier kan je verzekeraar de waarde van je woning herberekenen en ervoor zorgen dat je brandverzekering helemaal in orde is.

Wil je graag weten hoeveel je bij ACM Insurance zou betalen voor je brandverzekering? Bereken dan hier je premie.

 

Raadpleeg eerst het informatiedocument (IPID) van de woningverzekering Home Serenity voor meer informatie over uitsluitingen, beperkingen, eigen risico's en voorwaarden alvorens de verzekering te onderschrijven. ACM Belgium NV is een Belgische verzekeringsonderneming erkend onder code 0964, handelend onder de commerciële naam ACM Insurance en onderworpen aan het toezicht van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, www.fsma.be) en de Nationale Bank van België (NBB, Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, www.nbb.be) - Koning Albert II-laan 2, 1000 Brussel - RPR Brussel 0428.438.211 - IBAN BE43 3101 9596 0601 - BIC BBRUBEBB - Tel. +32 (0)2 673 80 30. ACM Belgium NV werkt samen met de bijstandsverlener AWP P&C NV, handelend onder de commerciële naam Mondial Assistance, Koning Albert II-laan 32, 1000 Brussel, RPR Brussel 0837.437.919, toegelaten onder de code 2769, om tak 18 te verstrekken. Bij een bijstandsaanvraag zullen je persoonsgegevens worden verwerkt conform de richtlijnen opgenomen in hun privacyverklaring. Het Belgische recht is van toepassing op dit verzekeringsproduct. Het contract wordt afgesloten voor 1 jaar. Op het einde van die periode wordt het automatisch verlengd voor een jaar, tenzij één van de partijen het contract opzegt volgens de voorwaarden en de modaliteiten bepaald in de algemene voorwaarden. Elke klacht kan ingediend worden bij ACM Belgium NV, Koning Albert II-laan 2 in 1000 Brussel, of bij de Ombudsman van de Verzekeringen, De Meeûssquare 35 in 1000 Brussel.

Deel dit artikel op sociale netwerken

Je bent misschien geïnteresseerd in...