Digitale toegankelijkheid

Hulp en toegankelijkheid

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid betekent dat websites, mobiele applicaties en andere online diensten voor communicatie met het publiek toegankelijk zijn voor personen met een beperking. De aangeboden inhoud moet waarneembaar (geoptimaliseerde visuele en auditieve waarneming), bruikbaar, begrijpelijk en aan hulptechnologieën aangepast zijn. Digitale toegankelijkheid heeft betrekking op alle beperkingen, zowel permanente als tijdelijke, die het gebruik van online diensten voor communicatie met het publiek beïnvloeden, waaronder fysieke, zintuiglijke, mentale, cognitieve en psychische beperkingen.

Ons toegankelijkheidsbeleid

Digitale toegankelijkheid is een voortdurend aandachtspunt bij het ontwerpen en bouwen van websites en mobiele applicaties die wij aan onze klanten, maar ook aan onze medewerkers ter beschikking stellen.

Richtlijn (EU) 2019/882 (European Accessibility Act)

Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten en de nationale omzettingsbepalingen daarvan zijn gericht op digitale producten/materialen en diensten die bestemd zijn voor particulieren.

Deze moeten voor 100% voldoen aan de toegankelijkheidsvoorschriften die zijn vastgelegd in de geharmoniseerde Europese norm EN 301 549.

Crédit Mutuel Alliance Fédérale en zijn Europese dochterondernemingen hebben een organisatie opgezet om deze regelgevende verplichtingen zo goed mogelijk na te komen.

Alle diensten die onder de richtlijn vallen, werden geregistreerd.

Voor de teams die deze diensten ontwikkelen en inhoud produceren, is een opleidings- en informatiestrategie opgezet, met een speciaal portaal voor toegankelijkheid, om toegankelijkheid te verankeren in hun gewoonten.

Ons ontwikkelings- en productieproces voor inhoud is herzien om toegankelijkheid in de verschillende fasen op te nemen met een verbintenis tot zelfcontrole met behulp van interne tools.

Op het vlak van het toegankelijk maken omvat dit proces toegankelijkheid vanaf de ontwerpfase en een verplicht opleidingsprogramma om efficiënt te zijn in het in overeenstemming brengen.

Er zijn regelmatig audits gepland op basis van RAWeb (Référentiel d'Evaluation de l'Accessibilité Web - Toegankelijkheidsbeoordelingskader voor websites) voor websites en RAAM (Référentiel d'évaluation de l'accessibilité des applications mobiles - Toegankelijkheidsbeoordelingskader voor mobiele apps) voor mobiele apps; we hebben voor deze kaders gekozen omdat ze momenteel de enige zijn die de volledige Europese norm dekken.

De auditbewijzen worden opgenomen in een intern referentiekader en de auditresultaten van elke dienst worden gepubliceerd op elke website die de betreffende diensten aanbiedt.

Details over onze organisatie en onze processen die gewijd zijn aan de toegankelijkheid van onze websites, mobiele apps en digitale diensten worden uiteengezet in ons toegankelijkheidsbeleid.

Toegankelijkheidsverklaringe

Een toegankelijkheidsaudit maakt het mogelijk om een conformiteitsniveau te bepalen ten opzichte van een referentiekader.
De toegankelijkheidsverklaring beschrijft de omstandigheden van de controle en de resultaten ervan.

Hulp bij het gebruik van de website

Hoofdnavigatie

De website heeft een hoofdnavigatiemenu waarmee verschillende delen van de website bereikt kunnen worden.
Deze hoofdnavigatie bevindt zich steeds op dezelfde plaats, ongeacht de geraadpleegde pagina.

Overige navigatiesystemen

  • Er is een sitemap beschikbaar via een link in de voet van de pagina
  • Een zoekmachine

Paginastructuur

Elke pagina is altijd opgebouwd volgens dezelfde structuur, waarbij de volgende zones te onderscheiden vallen:

  • De banner of paginakop
  • De hoofdnavigatie waar het websitemenu te vinden is
  • De hoofdinhoud

Navigatie via titels

De implementatie van titelniveaus in de hoofdinhoud van onze pagina's biedt verschillende voordelen:

  • Een beter begrip van de inhoud van de pagina dankzij de hiërarchische organisatie van de informatie
  • De mogelijkheid om een samenvatting te maken (met behulp van een schermleesfunctie) om een overzicht te hebben van de inhoud van de pagina
  • Schermlezers voorzien snelkoppelingen om rechtstreeks naar een titel te gaan of om van titel naar titel te navigeren, waardoor de pagina sneller en efficiënter kan worden doorlopen

Snelkoppelingen

Met snelkoppelingen, die zich in het begin van het document bevinden, is het eenvoudiger om naar de voornaamste zones van de pagina en naar belangrijke functies van de website te navigeren. Ze zijn niet standaard zichtbaar, maar verschijnen bij het focussen.

Met deze koppelingen navigeert u rechtstreeks:

  • Naar de hoofdinhoud van de pagina
  • Naar het hoofdnavigatiemenu
  • Naar de zoekmachine
  • Naar de paginakop
  • Naar de paginavoet
  • Naar de berichtenservice van uw persoonlijke bankomgeving

Tekstgrootte en zoomen

Omdat de grootte van alle teksten gebaseerd op het gebruik van relatieve eenheden, kan ze in de meeste browsers worden aangepast.

Onze website reageert correct op grafische vergroting.

Toetsenbordnavigatie voor interactieve componenten

De website bevat componenten die gebaseerd zijn op javascript-technologie.

De recentste daarvan zijn zo ontworpen dat ze ook met het toetsenbord en met een schermlezer werken (zoals JAWS of NVDA).

Feedback en contact

Ondervindt u problemen bij het gebruik van onze diensten, neem dan contact met ons op.

Als u een beperking hebt en problemen ondervindt bij het gebruik van onze diensten, neem dan contact op met de Euro-Information toegankelijkheidscorrespondent.
Om het probleem op de lange termijn en voor zover redelijkerwijs mogelijk te verhelpen, wordt de voorkeur gegeven aan onlinecorrectie van het toegankelijkheidsprobleem. Als dit niet mogelijk is, wordt de gewenste informatie in een toegankelijke vorm naar u gestuurd op basis van uw wensen: schriftelijk in een document of e-mail, of mondeling tijdens een gesprek of telefonisch.